
به گزارش خبرنگار تابناک ازاستان لرستان با توجه به این پیش تر «گودرز بابا عباسی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه میگوید: «با همکاری نهایی معارضین و آزادسازی زمین در محدوده تقاطع دهنو، این طرح تا پایان بهمنماه امکان بهرهبرداری یک باند را خواهد داشت.
اما کمربندی دورود با هدف کاهش ترافیک سنگین و عبور کامیونها از داخل شهر تعریف شد؛ مسیری که هر روز محل تردد حجم قابل توجهی از ماشینآلات سنگین بوده و در سالهای گذشته علاوه بر آلودگی صوتی و ترافیک شدید، برخی تصادفات تلخ را نیز رقم زده است. با این حال، عملیات اجرایی این طرح که از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، به دلیل موانع معارضین، همجواری با رودخانه و کمبود اعتبار تاکنون به سرانجام نرسیده است.
مسئولان ارشد وزارت راه نیز در سفرهای دورهای به لرستان بارها درباره طولانی شدن این پروژه اظهارنظر کردهاند.همچنین هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در سفر خردادماه امسال با عذرخواهی از مردم دورود تأکید کرده بود: «مدتزمان اجرای پروژه بسیار طولانی شده» و گفته بود: «در صورت تملک اراضی، پیمانکار ظرف سه تا چهار ماه کار را تمام خواهد کرد.»
در همین زمینه، «روحالله لک علیآبادی» نماینده دورود و ازنا نیز مردادماه اعلام کرده بود که «بهزودی یکی از لاینها افتتاح میشود» و با خروج ماشینآلات سنگین از داخل شهر، شرایط برای تکمیل لاین دوم فراهم خواهد شد.
بر اساس توضیحات بابا عباسی، تاکنون ۶۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۵۵۰ هزار مترمکعب خاکریزی، اجرای ۷۰ هزار مترمکعب زیراساس و اساس و آسفالت ۱۱.۵ کیلومتر از مسیر انجام شده است.
پروژه کمربندی دورود، در طول ۱۲.۲ کیلومتر، بزرگراه داران–الیگودرز–دورود را به محور اصلی دورود–خرمآباد و بروجرد متصل میکند. در بخش فنی نیز احداث ۶۰ دستگاه آبرو، احداث پل ۱۰۰ متری بر فراز تیرهرود، دو زیرگذر و سه تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی روستاهای بالادست در دستور کار بوده است.
به گفته بابا عباسی تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و برای آمادهسازی یک باند دیگر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است؛ رقمی که ۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به تملک اراضی و ۲۵۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی خواهد بود.
وی مهمترین چالشهای پروژه را کمبود اعتبار، وجود دکلهای برق فشارقوی و نیاز به ترفیع کابلها و همچنین نبود معدن مصالح مناسب عنوان میکند.
سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل لرستان ابراز امیدواری کرده است که با رفع معارضین و آزادسازی زمین در محدوده تقاطع دهنو، پروژه تا پایان بهمنماه برای بهرهبرداری باند نخست آماده شود.
اکنون باید دید وعدههای جدید در ادامه همان چرخه تکراری سالهای گذشته قرار میگیرد یا اینبار شهروندان دورود شاهد افتتاح واقعی بخشی از این کمربندی خواهند بود.
انتهای پیام/